První výtluky se na asfaltovém povrchu objevují zpravidla za dva až tři roky. Začněte opravovat hned, jakmile se výtluk objeví. Nečekejte „až toho bude víc, aby se to vyplatilo“. Nevyplatí se to!
Místo před opravou perfektně vyčistěte. Odstraňte prach, sůl, popraskané okraje.
Hranu výtluku ohřejte mikrovlnným cestářem na 145 °C do hloubky celé vrstvy (40 – 80 mm). Asfaltové pojivo změkne a po přidání nové teplé asfaltové směsi se porucha trvale vodotěsně uzavře. Pro ohřev nepoužívejte plynové hořáky ani infračervené zářiče, protože jimi dosáhnete pouze úplného spálení asfaltového pojiva. Spálené asfaltové pojivo neudrží kamenivo ve vozovce a porucha se rychle obnoví.
Pokud nedokážete asfaltovou vrstvu prohřát, alespoň ji penetrujte dostatečným množstvím asfaltového pojiva. Po přidání nové teplé asfaltové směsi sice nedosáhnete úplně vodotěsného spoje, ale prodloužíte tak životnost opravy.
Do ohřátého nebo penetrovaného výtluku přidejte teplou asfaltovou směs o teplotě 145°C. Použijte směs stejného složení jako má okolní asfaltová vrstva. Při užití směsi s menší zrnitostí kameniva nebude mít oprava stejnou nosnost jako původní vrstva a kola automobilů poruchu rychle obnoví. Jiná zrnitost kameniva také změní protiskluzové vlastnosti povrchu a hrozí nehody.
Přidanou teplou asfaltovou směs kvalitně zhutněte. Pokud jste měli porušenou vrstvu i novou směs předehřátou na 145 °C, máte hotovo. Můžete se těšit na několik let bezproblémového provozu.
Pokud jste dávali teplou asfaltovou směs do studené vozovky, prořízněte kotoučovou pilou ve spoji původní a nové vozovky spáru a zalijte asfaltovou zálivkou. Bez této operace zateče do spoje voda a porucha se rychle obnoví. Pravidelně kontrolujte stav asfaltové zálivky. Při porušení ji odstraňte, spáru vyčistěte, penetrujte a znovu zalijte.
Mikrovlny jsou elektromagnetické vlny o vlnové délce od 1 mm do 1 m.
My využíváme mikrovlnné zářiče s vlnovou délkou kolem 10 cm.
Mikrovlna se absorbuje najednou v celé tloušťce asfaltové vrstvy a rovnoměrně ji ohřívá.
Nemusíme se tedy spoléhat na vedení tepla asfaltem, které je velmi pomalé.
1) První poruchy se na asfaltovém povrchu objevují zpravidla za dva až tři roky. Začněte opravovat hned, jakmile se porucha objeví. Nečekejte „až toho bude víc, aby se to vyplatilo“. Nevyplatí se to.
2) Poruchu před opravou perfektně vyčistěte. Odstraňte prach, sůl, popraskané okraje.
3) Hranu poruchy ohřejte na 145 °C do hloubky celé vrstvy (40 – 80 mm). Asfaltové pojivo změkne a po přidání nové teplé asfaltové směsi se porucha trvale vodotěsně uzavře. Pro ohřev nepoužívejte plynové hořáky ani infračervené zářiče. Těmito ohřevy dosáhnete pouze úplného spálení asfaltového pojiva. Spálené asfaltové pojivo neudrží kamenivo ve vozovce a porucha se rychle obnoví.
4) Pokud nedokážete asfaltovou vrstvu prohřát, alespoň ji penetrujte dostatečným množstvím asfaltového pojiva. Po přidání nové teplé asfaltové směsi sice nedosáhnete úplně vodotěsného spoje, ale prodloužíte tak životnost opravy.
5) Do ohřáté nebo penetrované poruchy přidejte teplou asfaltovou směs o teplotě 145 °C. Použijte směs stejného složení jako má okolní asfaltová vrstva. Při užití směsi s menší zrnitostí kameniva nebude mít oprava stejnou nosnost jako původní vrstva a kola automobilů poruchu rychle obnoví. Jiná zrnitost kameniva také změní protiskluzové vlastnosti povrchu a hrozí nehody.
6) Přidanou teplou asfaltovou směs kvalitně zhutněte. Pokud jste měli porušenou vrstvu i novou směs předehřátou na 145 °C, máte hotovo. Můžete se těšit na několik let bezproblémového provozu.
7) V případě, že jste dávali teplou asfaltovou směs do studené vozovky, prořízněte kotoučovou pilou ve spoji původní a nové vozovky spáru a zalijte asfaltovou zálivkou. Bez této operace zateče do spoje voda a porucha se rychle obnoví. Pravidelně kontrolujte stav asfaltové zálivky. Při porušení ji odstraňte, spáru vyčistěte, penetrujte a znovu zalijte.